Değerli kardeşimiz,
- İlgili hadisin metni şöyledir:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ اكْتَوَى أَوْ اسْتَرْقَى فَقَدْ بَرِئَ مِنَ التَّوَكُّلِ» : وَفِي البَابِ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ، وَابْنِ عَبَّاسٍ، وَعِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Anlamı:
“Dağlanan/vücuduna dağ yapan, veya rukye yapan kimse, tevekkülden uzaktır.” (Tirmizi, hno: 2055)
Asıl metinde görüldüğü üzere, Tirmizi bu hadisn sahih olduğunu bildirmiştir.
- Rukyenin bazı sahih rivayetlerde uygun görülmesi (Fethu’l_Bari, 10/201), -burada olduğu gibi- diğer bazı rivayetlerde hoş karşılanmaması gösteriyor ki, herhangi bir tedavi şeklinin faydalı olup olmadığına bakılır.
Eğer gerçekten bir faydası varsa o ilaç veya rukye veya KEY (dağlama metodu) kullanılabilir. Faydasız ise kullanılması uygun değildir.
Bununla beraber, rukye veya herhangi bir tedavi şeklinde eğer kişi şifayı Allah’a vermeyip, ilaç gibi sebeplere verirse bu şirk olur. (Fethu’l-Bari, 10/139)
- Munavi’ye göre, rukyenin mekruh görülmesi, kişinin Allah’a değil, rukyeye itimat etmesi durumuna bağlıdır. (Tuhfetu’l-Ahvezi, 6/179)
İbnu’l-Esir el-Cezeri’ye göre, mekruh sayılan rukyeden maksat, yapılan rukyenin mutlaka şifa olacağına itimat etmek, Allah’ın Arapça olan isim ve sıfatları yerine, önceki kitaplarda geçen ve Arapça olmayan dolayısıyla manası bilinmeyen bazı şeyleri yazma veya okumaya yöneliktir. (Tuhfetu’l-Ahvezi, 6/182)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
- İlgili hadisin metni şöyledir:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ اكْتَوَى أَوْ اسْتَرْقَى فَقَدْ بَرِئَ مِنَ التَّوَكُّلِ» : وَفِي البَابِ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ، وَابْنِ عَبَّاسٍ، وَعِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Anlamı:
“Dağlanan/vücuduna dağ yapan, veya rukye yapan kimse, tevekkülden uzaktır.” (Tirmizi, hno: 2055)
Asıl metinde görüldüğü üzere, Tirmizi bu hadisn sahih olduğunu bildirmiştir.
- Rukyenin bazı sahih rivayetlerde uygun görülmesi (Fethu’l_Bari, 10/201), -burada olduğu gibi- diğer bazı rivayetlerde hoş karşılanmaması gösteriyor ki, herhangi bir tedavi şeklinin faydalı olup olmadığına bakılır.
Eğer gerçekten bir faydası varsa o ilaç veya rukye veya KEY (dağlama metodu) kullanılabilir. Faydasız ise kullanılması uygun değildir.
Bununla beraber, rukye veya herhangi bir tedavi şeklinde eğer kişi şifayı Allah’a vermeyip, ilaç gibi sebeplere verirse bu şirk olur. (Fethu’l-Bari, 10/139)
- Munavi’ye göre, rukyenin mekruh görülmesi, kişinin Allah’a değil, rukyeye itimat etmesi durumuna bağlıdır. (Tuhfetu’l-Ahvezi, 6/179)
İbnu’l-Esir el-Cezeri’ye göre, mekruh sayılan rukyeden maksat, yapılan rukyenin mutlaka şifa olacağına itimat etmek, Allah’ın Arapça olan isim ve sıfatları yerine, önceki kitaplarda geçen ve Arapça olmayan dolayısıyla manası bilinmeyen bazı şeyleri yazma veya okumaya yöneliktir. (Tuhfetu’l-Ahvezi, 6/182)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet